Monday, June 7, 2010

ლოცვა მოწაფეთათვის


*************************************
დღეს ჩვენ სახარებაში მოვისმინეთ ის თუ როგორ ავედრებს მაცხოვარი ჩვენი იესუ ქრისტე მამაზეციერს თავის მოწაფეებს. ...ქვეყნიერებისთვის კი არ გევედრები, არამედ მათთვის, რომლებიც შენ მომეცი,რადგანაც შენი არიან ისინიო... შენი ე.ი. ღვთისო... ვინ არიან ღვთისანი? ... ღვთის არის ის, ვინც უპირველეს ყოვლისა იწამა ღმერთი განკაცებული და დაემოწაფა მას. მთელ ქვეყანას კი არ ავედრებს მას არამედ მათ ვინც იწამა ღმერთი და შეუდგა უფლისაკენ სავალ გზას... რადგანაც წუთისოფლის შვილები არ ცნობენ ღმერთს - ჭეშმარიტების სულს, მათი ღმერთები განცხრომაში და წუთიერ სიამოვნებაშია, მათ უკვე არჩევანი გაკეთებული აქვთ და ცხოვრობენ მხოლოდ მიწიერი საზრუნავით. გსმენიათ ალბათ გამოთქმა “ადამიანი ვარ და არაფერი ადამიანური ჩემთვის უცხო არ არის”(“Homo sum, humani nihil a me alienum puto .”) დღეს ბევრი იყენებს ამ ფრაზას რათა თავისი პირუტყვული საქციელი გაამართლოს.
...ქვეყნიერებისთვის კი არ გევედრები, არამედ მათთვის, რომლებიც შენ მომეცი,რადგანაც შენი არიან ისინიო... როგორ უნდა გავიგოთ ეს სიტყვები უფლისა? რა წინასწარ არის განსაზღვრული ვინ გადარჩება, ვინ არა... ბედისწერაა ეს? რა თქმა უნდა არა... აქ უნდა ვიგულისხმოთ ის, რომ უფალმა ყოველივე უწყის წინასწარ, წინასწარ იცის ის, ვინც ღმერთში დარჩება და იცის ის ვინც წუთისოფელს დაემონება, .... მაგრამ ყველა ადამიანს აქვს შანსი მიწვდეს ღმერთს და გადარჩეს, კაცთმოყვარე და ყოვლადსახიერი ღვთისავე ძალით... და ეს ძალა არის ღვთის წყალობა,... რომელიც ყველა წინაღობას , წინააღმდეგობას ლახავს და ფარავს... თვით ღვთის სამართალს აღემატება ღვთისავე წყალობა, ე.ი. ღვთის წყალობა არის ღვთაებრივი სამართლის უმაღლესი გამოვლინება...მაგრამ ეს ხდება მაშინ როდესაც ადამიანი იწყებს მოქმედებას, პირველი ნაბიჯების გადადგმას ღვთისაკენ შემობრუნებას...“ დიდ არს ზესთა ცათა შინა წყალობა შენი და ღრუბელთამდე არს ჭეშმარიტება შენი“ო... ბრძანებს წინაისწარმეტყველი დავითი... .... მაგრამ ყველა როდი ცდილობს ღმერთთან სიახლოვეს და მის სიყვარულში ყოფნას....ყველა როდი ცდილობს მთელი თავისი არსებით მიეცეს, უფრო სწორედ, დაუბრუნდეს თავისავე შემოქმედს - ღმერთს... იუდა ისკარიოტელი გამცემი რომ იყო, ეს უკვე დაწერილი იყო, მაგრამ მას შეეძლო ამის შეცვლა, თავისივე პიროვნული გადაწყვეტილებით, არჩევანით... ქრისტემ ფეხები დაბანა, აზიარა, უთხრა გამცემი ხარ... იქნებ მიმხვდარიყო რაიმეს... მაგრამ ვერა და არა... ის უკვე ჩამოყალიბებული იყო თავისავე უკეთურობაში...
და აი, ქვეყნიერებაში სწორედ ის ადამიანები იგულისხმებიან, რომლებმაც თავიანთი ნებით, თავიანთი არჩევანით თქვეს უარი ქრისტეზე, გამოხსნაზე... ღმერთთან ურთიერთობაზე... თქვენ გახსოვთ ალბათ, ჯვარზე ქრისტე როცა ევნებოდა, ჯვარმცმელებზე ლოცულობდა, მამაო მიუტევე ამათ რამეთუ არა იციან რას სჩადიანო... და მართლაც ვის ჰქონდა ჯვარმცმელებიდან გაცნობიერებული ის, რომ ღმერთკაცს აცვამდნენ ჯვარს... ალბათ არავის... დღევანდელმა ჯვარმცმელებმა კი უკვე იციან ვისაც აცვამენ ჯვარს, იციან ვისაც ლანძღავენ, ვისაც აგინებენ... და რაღა სიტყვა და ლოცვა ითქმება მათზე მამაზეციერთან... ?
საერთოდ უნდა ითქვას, რომ ადამიანი დაბადებისთანავე არ ხდება ბოროტი, ანდა კეთილი... მაგრამ მას დაბადებიდანვე აქვს მიდრეკილებანი ორივესკენ... (ეს არის ერთერთი შედეგი ჩვენი დაცემულობისა), და ჩვენ ჩვენი ცხოვრების განმავლობაში, გვემატება რა წლები, ვაზროვნებთ, ვმოქმედებთ, მივდივართ ან სიკეთისკენ, ან ბოროტებისკენ... აქ საშუალო და სტატიკური არაფერი არ არსებობს... ეს მართლაც ერთგვარ კიბეს ჰგავს, რომელზეც მოძრაობა არ ჩერდება, ზოგიერთნი ზევით მიდიან, ზოგიერთნი კი ქვევით...
ასე, რომ ადამიანი თავადაც არის თავისი ბედის მჭედელი, აწმყო მის ხელთაა და მისი ცხოვრება მისივე გაგრძელებაა... და თუ გაიღებს ის ძალისხმევას, მოვა წყალობაც და წარმატებაც სიკეთეში... და თუ გაჩერდება და სიზარმაცეს მიეცემა არ დაახანებს საცდურიც უკეთურისგან და სასოწარეკვეთება და დაიღუპება...
ამიტომაც დავით მეფე ამბობს: „მოვედით, შვილნო, ისმინეთ ჩემი, შიში უფლისაი გასწაო თქუენ. ვინ არს კაცი, რომელსა ჰნებავს ცხორებაი და უყუარან ხილვად დღენი კეთილნი? დააცხრვე ენაი შენი ბოროტისაგან და ბაგენი შენნი ნუ იტყვიან ზაკუვასა; მოიქეც ბოროტისაგან და ჰქმენ კეთილი, მოიძიე მშვიდობაი და მისდევდი მას.“
ამიტომაც მობაძავ მოწამეთა ვიყოთ რწმენაში, მობაძავ მოციქულთა ვიქმნეთ მოშურნეობაში, და მობაძავ ქრისტესა ვიყოთ სიყვარულში!!!ამინ..
სიყვარულით იღუმენი იოანე
სან ფრანცისკო 2010წ.

ყოველთა წმიდათა კვირა


დღევანდელ სახარებაში... მაცხოვარი ამბობს: „ყველას, ვინც მაღიარებს კაცთა წინაშე, მეც ვაღიარებ ჩემი ზეციერი მამის წინაშე. ხოლო ვინც უარმყოფს კაცთა წინაშე, მეც უარვყოფ ჩემი ზეციერი მამის წინაშე.“ ყველა წმინდანმა რომელთა ხსენებასაც აღვსარულებთ ჩვენ დღეს აღიარეს მაცხოვარი კაცთა წინაშე, ზოგიერთებმა თავიანთი შრომითა და კეთილი საქმეებით, ზოგიერთებმა ბერული აღთქმებით და მოღვაწეობით, ხოლო ზოგიერთებმა მოწამეობით... მაგრამ დღეს ჩვენთან რა მიმართებაშია ეს სახარების საკითხავი? მხოლოდ მოწამეთა აღიარებაზეა აქ საუბარი თუ ჩვენც უნდა გულისხმავჰყოთ ჩვენს ყოველდღიურობაში ეს სიტყვები? აი, ხშირად ზოგიერთნი მორწმუნენი, თითქოს მთელი გულით არიან ჩართულნი ეკლესიაში, ლოცულობენ, მაგრამ როგორც კი გავლენ ეკლესიიდან თითქოს არც ყოფილან ეკლესიაში ისე იქცევიან... უჭირთ თავიანთი ქრისტიანობის აღიარება, აღსაარება ხალხში... იკითხავთ რა არის აღიარება? აღიარება ქრისტესი არის ის რომ სიკეთეს თესავ, თავმდაბალი ხარ, მომთმენი ხარ, მოსიყვარულე ხარ, მიმტევებელი ხარ, მლოცველი ხარ, მმარხველი ხარ, არ მრისხანებ, სხვისი არ გშურს, არ მედიდურობ და რომ ხმამაღლა შეგიძლია თქვა მე ვარ ქრისტიანი მართლმადიდებელი... მე ქრისტესი ვარ... რომ არ გრცხვენია ქრისტესი, რომელიც გლახაკად გვეჩვენა ჩვენ... ეს არის აღიარება, აღსაარება, და ბოლოს უმაღლესი აღიარება ეს არის მოწამეობა ... ის რაც წმინდა გიორგიმ გააკეთა და ის რაც წმ. ქეთევან დედოფალმა გააკეთა...
„..„ვისაც მამა ან დედა ჩემზე ზეტად უყვარს, არ არის ჩემი ღირსი; და ვისაც ძე ან ასული ჩემზე მეტად უყვარს, არ არის ჩემი ღირსი; ვინც არ აიღებს თავის ჯვარს და არ გამომყვება, არ არის ჩემი ღირსი.“ ... ეს სიტყვები ჩვენ ადრეც მოგვისმენია და ოცსაუკუნოვანი ქრისტიანობისა და ეკლესიის ავტორიტეტმა ეს ჩვენ ტკბილად შეგვაგრძნობინა... მაგრამ ეხლა რომ გაგვეგო ეს სიტყვები პირველად, ალბათ ბევრი ჩვენთაგანი დაბრკოლდებოდა...
რაზეა საუბარი აქ? მართლა დედ-მამისა და შვილის სიყვარულის დატოვების ხარჯზე უნდა შევიყვაროთ უფალი? არა... აქ მაცხოვარი ამბობს, რომ ყველა სიყვარული რომელიც უფლისმიერი არაა, არ არის სიყვარული, არ არს ჩემდა ღირს, ამას თავად სიყვარული ამბობს ღმერთკაცის პირით... „რადგან ყოველგვარი სიყვარული, რომელიც ადამიანს აიძულებს, რომ ქმნილება მეტად უყვარდეს, ვიდრე შემოქმედი, უსჯულო და დამღუპველია იმისთვის, ვისაც უყვარს და იმისთვისაც, ვინც უყვართ....“ და ამიტომაც ისიც ვინც ქრისტეს გარეშე ეძებს სიყვარულს ყალბ სიყვარულს შეხვდება... ვერ შეუდგები სიყვარულის გზას ჯვრის გარეშე... როგორც ჯვარცმის გარეშე აღდგომა არ იქნებოდა ისე ტკივილის გარეშე სიყვარულიც არ იქნება...
გარდა ამისა აქ საუბარია დედამიწაზე უმაღლეს მსახურებაზე მონაზვნობაზე, მონაზვნები არიან ისინი ვინც ქრისტეს გულისთვის მიატოვეს ეს სოფელი... ძველი ვნებები და ძველი მისწრაფებები... და პეტრე შემდეგ თითქოს, მონაზონთა სახელით შეკითხვას უსვამს მაცხოვარს აჰა ესერა ჩუენ ყოველი დაუტევეთ და შეგიდეგით შენ; რაჲ-მე იყოს ჩუენდა? და ქრისტე აღუთქვამს მას საუკუნო სიცოცხლეს უფლის დიდებულებაში, მის ბრწყინვალებაში... „ხოლო მრავალნი იყვნენ პირველნი უკანა, და უკანანი წინა.“ ე.ი. თავმდაბლები ამაღლდებიან და ამპარტავნები დამდაბლდებიან... ანუ ეს იქნება საღვთო კანონზომიერების სრული აღდგენა.
....................................................
გასულ კვირას ჩვენ ვიზეიმეთ, სულთმოფენობის დღესასწაული, ამას წინ უძღვოდა ჰავაის ივერიის ღვთისშობლის მირონმდინარე ხატის სტუმრობა სან ფრანცისკოს, ასევე, ივერიის კარიბჭის ღვთისმშობლის ხატის ქართულ სამლოცველოში.
მართლაც, საკვირველია უფლის საქმეები... წმ. ნიკოლოზის ხსენების დღეს, წირვის აღსრულების შემდეგ ჩვენს სამლოცველოში მობრძანდა თვით დედაღვთისმშობელი თითქოს, მფარველი ივერიისა - საქართველოსი, და ასევე მფარველი, და მეოხი სან ფრანცისკოს ქართული მართლმადიდებელი სამრევლოსი... საერთოდ არცერთი მოვლენა ეკლესიაში, არ ხდება შემთხვევითობით, და ის დღეც, ღვთის საოცარი წინაგანგებით წარიმართა...
ჩვენ მართლმადიდებელი ქრისტიანები, ვინც ვცდილობთ ცხოვრებას ქრისტეს მცნებებით, არ ვაფუძნებთ ჩვენს სარწმუნოებას და რწმენას სასწაულებზე, თუნდაც ისეთზე, როგორიცაა მაგალითად, მირონმდინარე ხატი... რადგანაც ჩვენი სარწმუნოება გაცილებით უფრო დიდი სასწაულია და დიდი საიდუმლოა, ვიდრე, ეს იქნება რომელიმე კონკრეტული ხილული სასწაული..
მაგრამ მაინც დიდად, სასიხარულო და სანუგეშო იყო ჩვენთვის მედავითნე ნექტარიოსის სიტყვები (ვინც დააბრძანებს მირონმდინარე ხატს თითქმის მთელს მსოფლიოში), რომელსაც აღუნიშნავს სხვაგან, რომ ქართულ სამლოცველოში ყოფნისას, ჰაუაის ივერიის ღვთისმშობლის ხატს, მირონდენა უფრო მეტად დაუწყია... დიდება და მადლობა ღმერთს და დედაღვთისშობელს ყველაფრისათვის!!!
დღეს ვინაიდან ხსებნებაა ყოველთა წმინდათა და სულთმოფენობის დღესასწაულის სიხარულიც ჯერ კიდევ არ გაგვნელებია, მინდა მოკლედ გესაუბროთ,... ამ დღესასწაულთა ურთიერთმიმართებაზე... და საერთოდ სულთა მოქმედებაზე და ურთიერთკავშირზე...
თქვენ იცით სულთმოფენობა არის დედამიწაზე ქრისტეს ეკლესიის დაფუძნების დღესასწაული. თუმც ეს დებულება არ გამოხატავს ბოლომდე ამ მოვლენის, მთლიან, სულიერ და მისტიურ შინაარსს. სულიწმიდაზე საუბრისას წმ. კირილე იერუსალიმელი როგორც აღნიშნავს, სულიერი მადლია საჭირო და საფრთხილოა, ვიანიდან ნათქვამია: „„რომელმან ჰსთქუას სულისა წმიდისათჳს არა მიეტეოს მას არცა ამას სოფელსა, არცა მერმესა მას“ (მათე 12,32).“ ამიტომაც ჩვენც ვფრთხილობთ რა, მსგავსად, წმ. კირილე იერუსალიმელისა, შევეცდებით ზედმეტი არ ვთქვათ ჩვენი უვიცობით ან მოგონილი მოწიწებით სულიწმიდაზე... და ვჯერდებით იმას რაც თვით სულიწმიდით გაცხადდა ეკლესიაში...
... სულიწმიდა არის, სული ჭეშმარიტებისა, ნუგეშინისმცემელი, სული ღმრთისა, სული მამისა, სული უფლისა, სული ღმრთისა და ქრისტესი, სული გამოცხადებისა, სული აღთქმისა, სახიერი, სული ხელმწიფებისა, სული სიბრძნისა, გულისხმისყოფისა, ზრახვისა, ძლიერებისა, შიშისა ღმრთისა... ნაყოფი სულისა წმიდისა კი არის, როგორც ამას წმ. პავლე მოციქული - ჭეშმარიტი ქნარი სულიწმიდისა გადმოგვცემს; „ სიყუარული, სიხარული, მშჳდობა, სულგრძელება, სიტკბოება, სახიერება, სარწმუნოება, მყუდროება, მარხვა, მოთმინება. ესევითართათჳს არა ძეს შჯული.“ ამბობს მოციქული, ანუ ვისაც ეს სათნოებანი გააჩნია თავისუფალია სჯულისაგან, რადგანაც აღასრულებს უკვე სჯულს.... ეს რაც შეეეხებოდა სულიწმიდას... რომელი დიდებულ არს მამისა თანა და ძისა თანა...
მაგრამ არსებობს ასევე სულთა სამყარო, უხილავი სამყარო... ჩვენ მორწმუნე ქრისტიანებმა ვიცით ანგელოზნი რომელნიც არიან სულნი და ასევე ვიცით რომ ადამიანებსაც აქვთ სული ... და მთელს ამ ხილულ და უხილავ სამყაროში ურთიერთობენ ან არ ურთიერთობენ სულები...
დაცემული ანგელოზი სატანა და მის თანამყოფნი დაცემულნი ანგელოზნი არიან უკიდურესად უკეთურნი სულნი, რომელნიც ზემოქმედებენ ხილულ სამყაროზე, წუთისოფელზე... მათი და მათი საქმეების შეცნობა ეკლესიის გარეშე თითქმის შეუძლებელია, რადგანაც არიან ძალზედ მზაკვარნი... მაგრამ ჩვენდა სასიხარულოდ, მას შემდეგ, რაც განკაცდა ქრისტე მაცხოვარი, ფარდა აეხადა უკეთურს და მის საქმეებს, და ჩვენ შეგვიძლია, თუ კი ქრისტეს მცნებებით ვიცხოვრებთ ეკლესიაში, დავინახოთ ის მახეები რასაც განამზადებენ ხოლმე უკეთურნი ადამიანთა სულების დასაღუპავად...
ჩვენში, ხანდახან საუბრობენ ხოლმე, როცა რაიმე სიტუაცია ან ადგილი არ მოეწონებათ ,„ცუდი აურა“ ტრიალებსო... ან პირიქით თუ მოეწონებათ - კარგი „აურა“ ტრიალებსო.... „აურა“ არის ბერძნული სიტყვა და ნიავის ქროლვას ნიშნავს, მაგრამ ჩვენ უმეტეს შემთხვევაში ვგულისხმობთ სულს, რადგან სული როგორც ნიავი უხილავი ენერგიაა და ძალაა...
ამ ყოველივეს ფონზე გასაოცარია, ურწმუნოთა - ვისაც სულის არსებობისა არ სჯერა, ურწმუნოება... რადგან ისინი იმას თუ კი უშვებენ ნორმალურად, თავიანთ გონებაში, თუ როგორ გადაეცემა ერთი ანტენიდან მეორე ანტენას სიგნალი... უხილავად... ან მობილურ ტელეფონზე როგორ მოქმედებს, რაღაც, ასევე უხილავი სიგნალი - ენერგია და როგორ ამუშავებს მას... რატომ ვერ უშვებენ იმას, რომ ადამიანსაც, შესაძლოა, ჰქონდეს სული უხილავი..?
მაგრამ აქაც სულთა ჭიდილია, უკეთური ჩააგონებს ურწმუნოს, რომ არ არსებობს სული და აქედან გამომდინარე არც ღმერთი... და აქცევს რა თავის მარწუხებში ურწმუნოს, მართავს მას როგორც უნდა ისე... ადამიანში მუდმივად მიდის ჭიდილი სიკეთესა და ბოროტებას შორის, რადგანაც ადამიანი რთული არსებაა, შემდგარი სულისგან და ხორცისაგან... და მიუხედავად იმისა, რომ დღეს ანგელოზებზე უფრო მეტ პატივშია კაცობრივი ბუნება ამაღლებული, და გვირგვინია იგი უფლის ქმნილებისა, მაინც უწევს ბრძოლა უკეთურობის წინააღმდეგ მთელი თავის ცხოვრების მანძილზე... რადგან ნაბრძანებია დავით წინასწარმეტყველის წიგნში: „დააკლე იგი მცირედ რაჲმე ანგელოზთა, დიდებითა და პატივითა გჳრგჳნოსან-ჰყავ იგი. და დაადგინე იგი ზედა ქმნულსა ჴელთა შენთასა, ყოველივე დაამორჩილე ქუეშე ფერჴთა მისთა.“ ... (ამ ფსალმუნში წინასწარმეტყველი ქრისტეს გულისხმობს, მაგრამ ქრისტეში ვიგულისხმებით ჩვენც, ჩვენი ბუნება და ჩვენი კაცება...) ე. ი. ჩვენი ამქვეყნიური მდგომარეობა გარკვეული კურთხევაა მამაზეციერისგან... თუმც ჩვენი ჩვენი შესაძლებლობებით მცირედ დაკლებული გვაქვს ანგელოზთა დარი ძალა და მდგომარეობა, მაგრამ სამაგიეროდ ჩვენი არსება უფრო მეტად არის განდიდებული უფალში... ყოველივე მორჩილებს ადამინს „ქუეშე ფერხთა მისთა“ ხილულ სამყაროში... (აქვე მინდა ავღნიშნო, შენიშვნასავით, როცა ადამიანის განდიდებაზე ვსაუბრობთ არ უნდა ვიგულისხმოთ მიწიერი გაგებით განდიდება ან პატივი, რაღაც შეჯიბრითობის მსგავსად)... რადგანაც ცათა სასუფეველში, ყველა სულს თავისი ბრწყინვალება აქვს მინიჭებული სულიწმიდის მადლით... მსგავსად პავლე მოციქულის მიერ თქმულისა, მნათობთა შესახებ: „სხვაა დიდება მზისა, სხვაა დიდება მთვარისა, სხვა - ვარსკვლავების; და თვით ვარსკვლავიც ვარსკვლავისაგან განსხვავდება დიდებით.“ მაგრამ შეჯიბრითობა და შური კი არ არის მათ შორის, არამედ ჰარმონიულადაა შერწყმული ყოველივე, ყველას თავისი დანიშნულება და წესი აქვს დადგენილი შემოქმედისგან... და ეს ასევე უნდა იყოს ჩვენშიც... არავისი არ უნდა გვშურდეს, არამედ უნდა ვანათოთ ისე როგორც ეს უფალმა დაგვიდგინა წმ. წერილში... „ესრეთ ბრწინევდინ ნათელი თქვენი წინაშე კაცთა ...“...
ამიტომაც ბრძანებს მოციქული : „გამოიცადეთ, რაი-იგი არს სათნო უფლისა, და ნუ თანა-ეზიარებით საქმეთა მათ უნაყოფოთა ბნელისათა,“ გამოვიცადოთ თავნი ჩვენნი, რა არის ჩვენში უფლისათვის სათნო და ჩვენთვის სარგო...
თუ სიყვარულის ნაცვლად სიძულვილია ჩვენში ვინმეს მიმართ, ე.ი. უკეთურია ჩვენში, თუ ღვთიური სიხარულის ნაცვლად მოწყენილობაა ჩვენს სულში, ამ სოფელთან ტრფობის გამო, ე.ი. უკეთურისგან არის ესეც, თუ მშვიდობისა წილ შფოთია ჩვენში, ესეც უკეთურისგან არის, თუ სულგრძელებისა წილ სულმოკლეობაა, თუ სიტკბოებისა წილ სიმწარეს ანთხევს ჩვენი პირი, თუ სიკეთისა წილ ბოროტებას ჩავდივართ, თუ სარწმუნოებისა წილ ურწმუნოებაა ჩვენში, თუ მარხვისა წილ ნაყროვანებაა ჩვენში და თუ მოთმინების ნაცვლად მოუთმენლობაა ჩვენში... ე.ი ჩვენ ჯერ ვერ მივწდომილვართ ღვთის შვილობას...
ყოველნი წმინდანნი რომელთა ხსენებასაც აღვასრულებთ ჩვენ დღეს, ღვთის შვილებად შეიქნენ, მობაძავნი თავიანთი მამისა, ქრისტესი და სულისაწმიდისა... ისინი თავიანთი ცხოვრებით გახდნენ ღვთის შვილები, ამიტომაც ვევედრებით ჩვენ მათ, მეოხებას, შემწეობას და მფარველობას, რადგანაც უფლის მამობით - სულიწმიდის მადლით, მათაც შეიძინეს მამის მსაგავსი თვისებები... ვევედროთ ღმერთს, რომ ღირსგვყოს ჩვენც თავის შვილად წოდებისა და როცა დრო მოვა, დაგვამკვიდროს იქ სადაცა ყოველნი წმინდანი განისვენებენ...
ზოგიერთს ეს შეუძლებლად მიაჩნია, და ეშმაკიც ჩააგონებს მას „შენ ვერ მიაღწევ ისეთ სიწმინდეს, სასუფეველში რომ შეხვიდე“... მაგრამ ჩვენ ყური არ უნდა დავუგდოთ ამ ჩაგონებას, ვინაიდან ნათქვამია ქრისტესგან; შეუძლებელი კაცთათვის, შესაძლებელია ღვთის მიერ!!! ამინ!!! უფალო იესუ ქრისტე!!! გვაცხოვნენ ჩვენ!!!

ხსენება წმიდათა მეფისა მირიანისა და დედოფლისა ნანასი

ჩვენი ცხოვრება სავსეა სხვადასხვა სახე-სიმბოლოებით... დღევანდელი დღეც სიმბოლურად გაგრძელებაა ნინოობის დღესასწაულისა, რომელიც პირველ ივნისს ვიზეიმეთ, და აგრეთვე გაგრძელებაა, 26 მაისის საქართველოს დამოუკიდებლობის დღესასწაულისაც. წმ. მოციქულთასწორნი მეფე-დედოფალი, მირიანი და ნანა არიან საქართველოს პირველნი მმართველნი რომელთაც ქრისტიანობა სახელმწიფო რელიგიად გამოაცხადეს და ეს მოხდა 326 წელს. მანამდე კი როგორც იცით საქართველოში ნაქადაგები ჰქონდათ მოციქულებს; ანდრია პირველწოდებულს, სვიმონ კანანელსა და მატათას...
და მას შემდეგ... საქართველოს სახელმწიფოს გაქრისტიანებიდან, მოყოლებული, ჩვენი ერი დგას მართლმადიდებლურ სარწმუნოებაზე - ქრისტიანობაზე... მეოთხე საუკუნის ბიზანტიელი ისტორიკოსი პროკოფი კესარიელი აღნიშნავს, რომ -"იბერები ქრისტიანები არიან და ამ სარწმუნოების წესებს ყველა იმათზე უკეთ იცავენ, რომელთაც ჩვენ ვიცნობთ.-"ო. რამდენიმე საუკუნის შემდეგ წმ. გიორგი მთაწმინდელი კიდევ ცხადჰყოფს ქართველთა ერთგულებას ქრისტეს სარწმუნოებისადმი, როდესაც იგი წარსდგა ანტიოქიის პატრიარქის წინაშე, როდესაც ბერძენმა ბერებმა შეასმინეს ქართველი ბერები, რათა გაეძევებინათ ისინი მონასტრიდან, მაშინ წმინდა გიორგიმ მიუგო, ანტიოქიის პატრიარქ თეოდოსის: „ჩუენ პირველწოდებულისა და ძმისა თჳსისა მწოდებელისა ნასწავლნი ვართ და სამწყსონი და მის მიერ მოქცეულნი და განათლებულნი და ერთი წმიდათა ათორმეტთა მოციქულთაგანი - სვიმეონს ვიტყჳ კანანელსა - ქვეყანასა ჩუენსა დამარხულ არს აფხაზეთს, რომელსა ნიკოფსი ეწოდების. ერთი ღმერთი გჳცნობიეს, არღარა უარ-გჳყოფიეს და არღა ოდენ წვალებისა მიმართ მიდრეკილ არს ნათესავი ჩუენი...“... ამას შემდეგ რუის-ურბნისიც კრებაც მოჰყვა სადაც კიდევ ერთხელ დაამოწმეს და დაბეჭდეს თავიანთი ერთგულება ქრისტესადმი ქართველებმა... და ბოლოს ბევრი რომ აღარ გავაგრძელოთ... დღეს თავისუფლად შეგვიძლია ვთქვათ, რომ ქართველობა და ქრისტიანობა - მართლმადიდებლობა იყო არის და იქნება განუყოფელი ერთი-მეორისაგან მარად, თუმც იგი ყოველთვის განიცდიდა დევნასა და შევიწროებას ურჯულოთაგან და მტერთაგან, ურწმუნოთაგან თუ ერთმორწმუნეთაგან...
... „და ესე ენაჲ“ - ერი ჩვენი - „შემკული და კურთხეული სახელითა უფლისაჲთა, მდაბალი და დაწუნებული, მოელის დღესა მას მეორედ მოსვლისა უფლისასა“ ჩვენ მოველით, იმ დღეს როდესაც საღვთო კანონზომიერება იზეიმებს და ერი ჩვენი გაიხარებს ქრისტეს მადლით, მანამდე კი სიმდაბლით დაგვატარებს უფალი უდაბნოში... ამიტომაც ჩვენი პატრიარქი ხშირად ამბობს ხოლმე, რომ საქართველო გადარჩება და გავა სამშვიდობოს...
ქრისტიანობის ოცსაუკუნოვან ისტორიას, რომ გადავხედოთ, მრავალი ბრძოლებით არის აღსავსე, ხილული თუ უხილავი... როგორც ესეთი დედამიწაზე, არცერთ ქრისტიანულ თემსა თუ სახელმწიფოს არ ჰქონია მოსვენებისა და განცხრომის დრო... თუ კი ოდნავ მოეშვებოდნენ მტერი უცბადვე მახეში აბამდა და დასცემდა ხოლმე... ესეა ადამინის ცხოვრებაც... სრული ჰარმონია არაა მის ნებასურვილებსა და შესაძლებლობებს შორის... სულ ბრძოლა მიდის გარესამყაროსთან თუ საკუთარ თავთან...
მაცხოვარმა ჩვენ არ გვითხრა, მეორედ მოსვლამდე განცხრომაში და სიამოვნებაში გაატარებთო, არამედ მოგვცა სამოქმედო გეგმა, ცხრა ნეტარება, მცნებები და საღვთო წესები, რათა შევწვდეთ საუკუნო მშვიდობას და სიხარულს ჯერ ჩვენს სულებში და შემდეგ ზეცაში... თქვა უფალმა: „ჭირი არ დაგელევათ ამ ქვეყნად, მაგრამ გამხნევდით: მე ვძლიე ქვეყანას.“ო... ამიტომაც არის კვლავაც ამ ქვეყნად, „ბრძოლანი და ამბავნი ბრძოლათანი“...აღმდგარია ხალხი ხალხის წინააღმდეგ, და სამეფო სამეფოს წინააღმდეგ: მრავალ ქვეყანაში შიმშილია და გაჭირვებაა, მიწისძვრანი და ვულკანები ადგილ-ადგილ...
დიახ, ეს ყოველივე უნდა მოხდეს რათა გაირჩეს იფქლი ბზისაგან, კეთილი ბოროტისაგან... ვინმე თუ იკითხავს რატომ ხდება ასე, რა ღმერთს არ შეეძლო ამის გარეშე მოეწყო კაცთა ცხოვრება ისე, რომ ამდენი მსხვერპლი და ტკივილი არ ყოფილიყოო? ვუპასუხებთ, რომ ესეც მისი სახიერებისა და კაცთმოყვარების გამო ხდება, რადგანაც ჩვენი თავისუფალი არჩევანი და ნება გამოიწრთოს ჩვენსავე ხელებში, ჩვენივე სულში... ეს ცხოვრება ერთგვარი განსაწმედელი ქურასავითაა სულებისათვის... ვინც ღვთის გზას ირჩევს, როგორც ოქრო ისე იწმინდება, ხოლო ვინც უკეთურებას ირჩევს იწვება და ფერფლად რჩება... წინააღმდეგ შემთხვევაში ჩვენ რობოტები ვიქნებოდით, საკუთარი თავისუფალი ნების არმქონე... ჩვენს ნებაზე ძალა რომ გამოეყენებინა უფალს ...
ასე რომ ვისაც ყური აქვს უნდა ისმინოს, რას ამბობს წმ. ეკლესია და მიჰყვეს მის მცნებებს...
რადგან წმ. მირიან მეფის და ნანა დედოფლის ღვაწლი უკავშირდება ქრისტიანობის სახელმწიფო რელიგიად გამოაცხადებას საქართველოში, ორიოდ სიტყვით სახელმწიფოსა და რელიგიის ურთიერთობებსაც მინდა შევეხო...
წმ. პავლე მოციქული ამბობს: „ყოველი სული ხელმწიფებასა მას უმთავრესისასა დაემორჩილენ, რამეთუ არა არს ხელმწიფება, გარნა ღმრთისაგან და რომელნი იგი არიან ხელმწიფებანი, ღმრთისა მიერ განწესებულ არიან“ ე.ი. ყოველი მთავრობა თუ ხელისუფლება ღვთის დაშვებით არიან სათავეში განწესებულნი... და ყოველი ქრისტიანის ვალია, იყოს როგორც უპირველეს ყოვლისა, რა თქმა უნდა, ეკლესიის მორჩილი, ასევე სახელმწიფოს კანონმორჩილიც... აქედან გამომდინარე ნამდვილი ქრისტიანი არასდროს ყოფილა მეამბოხე, ინტრიგანი და პროვოკატორი, არამედ ღვთის იმედით, მშვიდობით და მოთმინებით იტანდა ყოველივეს... რა თქმა უნდა თუ მის სიწმინდეს - სარწმუნოებასა და ოჯახს არ შეურაცხყოფდნენ, რისი გულისთვისაც თავს დებდნენ ქრისტიანენი, ყოველგვარი ყოყმანის გარეშე... პეტრე მოციქულიც თითქმის იგივეს ამბობს: „დაემორჩილენით უკუე ყოველსავე კაცობრივსა დაბადებულსა უფლისათჳს: გინა თუ მეფესა, რამეთუ ყოველთა ზედა არს; გინა თუ მთავართა, ვითარცა მის მიერ მოვლინებულთა შურის მეძიებელად ბოროტის მოქმედთათჳს, ხოლო მაქებელად კეთილის მოქმედთათჳს.“ და შორს რომ აღარ წავიდეთ თვით უფალი ბრძანებს: „მიეცით კეისრისა კეისარს და ღმრთისა ღმერთს“...
ამგვარი დამოკიდებულებით დაიწყო ურთიერთობა ქრისტიანობისა სახელმწიფოებრიობასთანაც.
მეოთხე საუკუნეში ისევე როგორც ჩვენთან ბიზანტიის იმპერიაში გამოცხადდა ქრისტიანობა სახელმწიფო რელიგიად, რამაც ხელი შეუწყო ქრისტიანობის გავრცელებას მთელ მსოფლიოში. უნდა ითქვას, რომ ბიზანტიის იმპერიამ თავის დროზე ძალიან დიდი როლი შეასრულა ქრისტიანობის გავრცელებაში. მაგრამ ამ ყოველივეს ფონზე არსებობდა აგრეთვე პარალელური უარყოფითი მხარეებიც, მაგალითად ის, რომ ქრისტიანობა ხდებოდა არა შინაგანი სულიერი მოთხოვნილებიდან გამომდინარე სარწმუნოება მავანთათვის, არამედ მოდური და სხვაზე აყოლით მიღებული სარწმუნოება... რაც ქრისტიანობას დიდ ზიანს აყენებდა... ქრისტიანული სარწმუნოების შინაარსი და იდეა არის ადამიანის სულის გადარჩენა - ცხონება, და როდესაც ამ იდეას ძალით ნერგავ ან ძალით ავრცელებ, უპირისპირდები ღვთისავე განგებულებას, რომელმაც თავისუფალი ნება მიანიჭა ადამიანს და მისი გადასაწყვეტია რას აირჩევს... თუნდაც ისეთ პარადოქსულ არჩევანთა შორის როგორიცაა, ვთქვათ ცხონება თუ წარწყმედა... ასეთმა მეთოდურმა მიდგომამ საბოლოოდ კარგი არ მოუტანა ბიზანტიის იმპერიას,... ალბათ, იმიტომ რომ ნებისმიერი რელიგიის სახელმწიფო იდეოლოგიურ თუ პოლიტიკურ მანქანაში ჩართვა რყვნის სახელმწიფოებრიობისა და თვით რელიგიის იდეას... ამის მაგალითია თუნდაც რუსეთის იმპერიის დასასრულიც მე-19 საუკუნის ბოლოს და მე-20 საუკუნის დასაწყისში, როდესაც მთელი რელიგიური მანქანა, გარდა მცირედი გამონაკლისისა - წმინდა მოღვაწეთა, ჩართული იყო სახელმწიფო მართვა-გამგეობის საკითხებში ან გნებავთ პირიქით, სახელმწიფო იყო ჩართული რელიგიის მართვა-გამგეობის საკითხებში... ასეთმა მიდგომამ თვით სამეფო ოჯახის წევრებშიც კი გამოიწვია ბუნებრივი ადამიანური სისუსტეები, იმედგაცრუება თავიანთი რელიგიის მიმართ და ეჭვები, ამის შედეგი იყო ის, რომ ზოგიერთი მათგანი დაინტერესდა სპირიტიზმითა თუ სხვადასხვა სულიერი სწავლებით... რაზეც შედეგმა არ დააყოვნა და რუსეთის იმპერია დაეცა... მაგრამ მართლმადიდებელი სარწმუნოება დარჩა ... „კეთილ არს სჯული უკეთუ ვინმე წესიერად იპყრას იგი"... ამბობს წმ. პავლე მოციქული... კეთილად უპყრია სჯული მას ვინც მას მთელი თავისი არსებით აღასრულებს...
ქრისტიანულ მართლმადიდებლობას თავი არ ამოუწურავს, ჯერ კიდევ არ არის ქრისტიანული მართლმადიდებლობა სრული სისავით ნაქადაგები დედამიწაზე, რადგანაც როგორც ზემოთ ვთქვით, იგი ყოველთვის განიცდიდა ზეგავლენას იმპერიალისტური სახელმწიფოებიდან... დღეს დგება რეალობა იმისა, რომ ვიქადაგოთ მართლმადიდებლობა, იმ სულისკვეთებით, როგორი სულისკვეთებითაც ამას პირველ საუკუნეში აკეთებდნენ...
კარგია როდესაც ხელისუფალში ჰარმონიულად არის შერწყმული რელიგიური და სახელმწიფოებრივი აზროვნება, მაგრამ ეს ძალიან იშვიათად ხდება... ამის მაგალითია ჩვენში წმ. მეფე დავით აღმაშენებელი...
დღესდღეობით საქართველოში სახელმწიფოსა და ეკლესიის ურთიერთობა გაფორმებულია, ალბათ, შეიძლება ითქვას, საუკეთესო შეთანხმებით, (საუბარია კონსტიტუციურ შეთანხმებაზე) რაც შეიძლება არსებულიყო ამ ხნის მანძილზე სახელმწიფოსა და ეკლესიას შორის... ჩვენთან მართლმადიდებლობა სახელმწიფო რელიგიად არ არის გამოცხადებული, მაგრამ მისი ავტირიტეტულობა აღიარებულია კონსტიტუციით, რაც მის უპირატესობასა და დამსახურებას ხაზს უსვამს ყველას წინაშე და რაც ბუნებრივად მადლიერებისა და სიყვარულის გამოხატულებაა ქართველი ერისა საკუთარი ეკლესიის მიმართ...
ა.შ.შ-ში მართლმადიდებლობის არსებობა წარმოადგენს შესანიშნავ საზომს ჩვენი ჭეშმარიტების დასამოწმებლად და განსამტკიცებლად, ეს ქვეყანა, რაღაცით პირველი საუკუნეების რომს წააგავს, ოღონდ უფრო ცივილიზებული და დახვეწილია იგი...
და დღეს ჩვენი ვალია, აქ, გავხდეთ მქადაგებლები ჩვენი სარწმუნოებისა, ჩვენი საქციელით, ჩვენი სიტყვით, ჩვენი პატიოსნებით, ჩვენი სიყვარულით, რათა ამით ცნან ყველამ რომ ჩვენ ქრისტესნი ვართ... და რომ უფალი ჩვენთან არს....ამინ..
ქრისტესმიერი სიყვარულით იღუმენი +იოანე კავსაძე